Wednesday 18 February 2009

Hail the weathergods!

En fördel med att ha weather indicators på datorn är att man alltid vet vad det är för väder hemma i Karlstad, och därför ska jag passa på att diskutera vädret lite. Jag vet, väder är tråkigt, men vi fortsätter trots det att dra upp det i oändliga diskussioner.
Här har vädret gått från snö förra veckan till rena rama vårvädret den här veckan. Enligt min dator är det nu 10 grader (har ingen termometer) och solen skiner in genom fönstret. Vindarna är inte längre rivande kalla utan bara friska och svala. Jag är dessutom ganska säker på att temperaturen gick uppåt 13 grader i måndags. Härligt, härligt! I Karlstad är det tydligen minusgrader och moln...

En sak som man upptäcker rätt snart efter att man kommer hit är att folk inte kan konsten att klä sig enligt årstiderna. Folk är ute och springer i shorts och t-shirt i snö, igår såg jag en tjej i kort-kort och flip-flop (okej, det är varmt men inte så varmt) och en kille som satt bakom mig på en föreläsning hade shorts och t-shirt. Skottar (och många andra här) tål all kyla och bryr sig inte ens om att ta på sig en jacka.

Något positivt med vädret är att man nu kan sitta ute och äta lunch. De senaste två dagarna har jag suttit med en kompis på en bänk vid havet och ätit lunch utan att ens frysa. Man blir bara lycklig av sånt!

Men man får ta vara på lyckan så länge den varar, som min flatmate från Aberdeen säger;
"You haven't experienced Scottish weather until you've had four seasons in one day."
Jag väntar...

2 comments:

Svante said...

Ja, väder har vi med, men fem minus och lite snöflingor i luften. Rått och kyligt, men i bastun var det varmt! Njut av den Skotska våren!

Svante

Unknown said...

På tal om väder och relaterade "föremål" i samband med det: Låt.

Nu är det minsann dags att du skriver något när du reser tillbaka :)

David